آذربایجانی‌های کانادا

آذربایجانی‌های کانادا
جمعیت کل
۳۴۶۵ (برآرود سال ۲۰۰۶) – ۲۷۵٬۰۰۰(تخمین)
مناطق دارای جمعیت قابل توجه
انتاریو, آلبرتا, استان کبک, بریتیش کلمبیا
زبان‌ها

انگلیسی کانادایی, فرانسوی, ترکی آذربایجانی, روسی, فارسی, ترکی

دین

اکثریت مسلمان شیعه

آذربایجانی‌های کانادا (ترکی آذربایجانی: Kanadalı azərbaycanlılar) به شهروندان کانادایی با قومیت آذربایجانی گفته می‌شود، که در کانادا از والدینی آذربایجانی زاده شده‌اند و یا از کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه به کانادا مهاجرت کرده‌اند.

پیشینه

نخستین مهاجران آذربایجانی به کانادا ایرانیان آذربایجانی در سال ۱۹۳۰ بودند. موج دوم مهاجرت در سال ۱۹۵۰ رخ داد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی تحت رهبری نیکیتا سرگیویچ خروشچف بود. موج سوم مهاجرت در دوران جنگ سرد زمانی که بسیاری از مهاجران از اتحاد جماهیر شوروی، از جمله آذربایجانی‌ها به کانادا آمدند. موج چهارم پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران که بسیاری از ایرانیان، از جمله آذربایجانی‌ها، به کانادا مهاجرت کردند. در نهایت، موج پنجم مهاجرت در طول جنگ قره باغ کوهستانی در ۱۹۸۸-۱۹۹۲ صورت گرفت.

جمعیت

در سرشماری سال ۲۰۰۶ میلادی، ۳۴۶۵ نفر خود را از قوم آذربایجانی اعلام کرده‌بودند و ۱٬۰۶۰ نفر از آنان نیز اعلام کرده‌بودند که از جمهوری آذربایجان به کانادا مهاجرت کرده‌اند. در صورتی جمعیت اقوام آذربایجانی بیش از این برآورد می‌شود، با توجه به اینکه رضا مریدی عضو پارلمان پارلمان استانی انتاریو است، وی حضور بیش از ۸۰،۰۰۰ نفر از آذربایجانی‌ها را در انتاریو تایید کرده‌بود.در سال ۲۰۰۸، تحلیلگر آمریکایی پل گابل، که مدیر تحقیقات و انتشارات در آکادمی دیپلماتیک آذربایجان است، بیش از ۲۷۵،۰۰۰ نفر آذربایجانی که در کانادا زندگی می‌کنند را تخمین زده‌بود.

سرشناسان