دین و فرهنگ

اکثریت آذربایجانی‌ها را مسلمانان شیعه‌مذهب تشکیل می‌دهد. به طور کلی، جمعیت آذربایجانی‌ها در ترکیه به خوبی با جامعه ترکیه آمیخته شده‌است. عمدتاً به دلیل نزدیکی فرهنگی و زبانی میان آذربایجانی‌ها و ترکان آناتولی است. با این حال، تفاوت‌هایی در زمینه‌های مذهب، گویش ترکی و تاریخ می‌دارند.

از میان فعالان سیاسی، سنان اوغان آذربایجانی‌تبار توانست در انتخابات ۲۰۱۱ پارلمان ترکیه، کرسی شهر ایغدیر در مجلس را به دست آورد.

جمعیت

جمعیت آذربایجانی‌های ترکیه در حدود ۸۰۰،۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. حدودا نیمی از آذربایجانی‌های ترکیه در کلانشهر استانبول سکونت دارند. ۳۰۰،۰۰۰ نفر از آذربایجانی‌ها را شهروندان جمهوری آذربایجان تشکیل می‌دهند که در گذر زمان به ترکیه مهاجرت کرده‌اند. ناحیه آناتولی شرقی از جمله نواحی سکونت آذربایجانی‌های بومی اهل ترکیه می‌باشد که بزرگترین قومیت ساکن در ایغدیر و دومین قومیت بزرگ استان قارص می‌باشند.

از نخستین مهاجرت ایرانیان آذربایجانی به بعد از فروپاشی حکومت خودمختار آذربایجان باز می‌گردد که سیاسیون آن دوران به ترکیه پناهنده شدند و مهاجرت‌های سیاسی از ایران در حال افزایش می‌باشد،ایرانیان آذربایجانی پرتعدادی نیز به استانبول مهاجرت کرده‌اند. گروه دوم را دانشجویان اهالی مناطق آذربایجانی‌نشین ایران تشکیل می‌دهد.زبان ترکی آذربایجانی با لهجهٔ موجود در بین ایرانیان آذربایجانی هم‌اکنون در ترکیه گویشوران خود را داراستاتنولوگ جمعیت ایرانیان آذربایجانی ۵۳۰،۰۰۰ نفر اعلام کرده‌بود.

سرشناسان

 
ثروت چتین
 
حیدر حاتمی