پل بسفر
ياشاسين شاهين دژ
یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, :: 10:12 :: نويسنده : علي
 
 
 

پل بسفر

 
نمای پل بسفر در روز

پل بسفر یا پل نخست بسفر (به ترکی استانبولی: Boğaziçi Köprüsü) پلی است در استانبول که روی تنگه بسفر احداث شده است و قسمت آسیایی استابول را به قسمت اروپایی این شهر متصل میکند. این پل پلی معلق و فولادیست که 1150 متر طول, 39 متر عرض و 105 متر ارتفاع دارد. فاصله سطح آب تا زیر پل 64 متر است. ساخت این پل در سال 1970 شروع شد و در تاریخ 30 اکتبر 1973 افتتاح شد. این پل بین اورتاکوی در قسمت اروپایی و بیلربیی در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است.

تاریخچه

ساخت اولین پل روی تنگه بسفر به داریوش بزرگ هخامنشی برمیگردد که به گفته هرودوت به دستور داریوش پلی شناور روی تنگه بسفر زده شد تا آسیا را به اروپا متصل کند و سپاهیان هخامنشی بتوانند سپاهیان سکایی را که فرار میکردند دنبال کنند، همچنین این پل راه ورود به بالکان بود برای اینکه سپاهیان داریوش تامقدونیه را تصرف کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان