عجب شير
ياشاسين شاهين دژ
چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, :: 8:59 :: نويسنده : علي
 
 
 

عجب‌شیر

 
Red pog.svg
عجب‌شیر
Iran location map.svg
 
شرقی‌۴۵°۳۳′ شمالی‌۳۷°۱۷′ / °۴۵٫۵۵شرقی °۳۷٫۲۸شمالی / ۴۵٫۵۵;۳۷٫۲۸
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان عجب‌شیر
بخش مرکزی
مردم
جمعیت  
زبان‌ گفتاری ترکی آذربایجانی
مذهب شیعه
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۳۳۰ متر
اطلاعات شهری
ره‌آورد کشاورزی، قالی‌بافی،صنایع مبلمان
پیش‌شماره تلفنی  

عَجَبْ‌شیرْ یکی از شهرهای غربی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان عجب‌شیر است. این شهر سرسبز در ۳۵ کیلومتری شمال غرب مراغه، در ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقهٔ عرض شمالی، ۴۵ درجه و ۵۵ دقیقهٔ طول شرقی و در ارتفاع ۱۳۳۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌است. آب و هوای عجب‌شیر محلی بوده و منابع آب آشامیدنی و کشاورزی این شهر از طریق رودخانهٔ دیزج‌رود، چشمه‌های موجود در پیرامون شهر و نیز چاه‌های نیمه‌عمیق تأمین می‌شود. دریاچهٔ ارومیه در سمت غربی عجب‌شیر واقع شده‌ست.

عجب‌شیر با ۲۶٬۲۳۵ نفر جمعیت در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، به‌عنوان دهمین شهر استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. بسیاری از ساکنان این شهر کشاورز هستند؛ البته برخی نیز به قالی‌بافی و تولید صنایع دستی مشغول‌اند. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی عجب‌شیر می‌توان به بادام، حبوبات، غلات، کشمش و میوه‌های درختی اشاره کرد.

قلعهٔ باستانی بارازلو که در روستای بارازلو قرار گرفته‌است، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی عجب‌شیر به‌شمار می‌رود و قدمت آن به دورهٔ ساسانیان و اوایل اسلام برمی‌گردد. در یک حفاری غیرمجاز که در محوطهٔ این قلعه صورت گرفته‌بود، اشیای برنزی متعددی مربوط به سده‌های ششم و هفتم هجری پیدا شده‌بودند. از دیگر آثار تاریخی عجب‌شیر می‌توان دژ و روستای تاریخی جنباداغ، قلعهٔ باستانی رویین و مسجد جامع عجب‌شیر را نام برد.

عمده دلیل شهرت این شهر وجود پادگان آموزشی 03 در آن است . این شهر تا حدود یک سدهٔ پیش روستایی کوچک و عقب‌افتاده بود؛ ولی امروزه پیشرفت‌های بسیاری کرده‌است و از امکاناتی نظیر آب و برق، ادارات دولتی، ایستگاه راه‌آهن، پادگان ارتش، درمانگاه، راه آسفالت، کتابخانه، کتابفروشی، مدرسه و مراکز خرید بهره‌مند گشته‌است.یکی از اساتید گران قدر این شهرستان را می توان به استاد محمود فطورچی اشاره نمود



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان