تاج الملوک
ياشاسين شاهين دژ
چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, :: 7:58 :: نويسنده : علي
 
 

تاج‌الملوک

تاج‌الملوک آیرملو
ملکهٔ ایران
تاج‌الملوک.jpg
نام کامل نیم‌تاج خانم
لقب(ها) ملکهٔ مادر
زادروز ۲۷ اسفند ۱۲۷۴
زادگاه باکو , Romanov Flag.svg امپراتوری روسیه
مرگ ۱۹ اسفند ۱۳۶۰ (۸۶ سال)
محل مرگ Flag of Mexico.svg مکزیک
همسران رضاشاه
رحیم‌علی خرم
پدر
فرزندان محمدرضا
اشرف، شمس،
علیرضا پهلوی
دین اسلام

تاج‌الملوک آیرُملو (۲۷ اسفند ۱۲۷۴ باکو - ۱۹ اسفند ۱۳۶۰ رضاشاه پهلوی بود.

زندگینامه

 
از راست:اشرف پهلوی ، شهناز پهلوی ، تاج الملوک ، محمدرضا پهلوی و فرح دیبا.(مراسم نامزدی محمدرضا و فرح پهلوی.)

تاج‌الملوک دختر یاور (سرگرد) و از خوانین بزرگ سوادکوه مازندران و از سران قزاق بود. تاج‌الملوک مادر محمدرضا و اشرف است. وی پس از پادشاهی رضاشاه پهلوی ، «ملکه مادر» لقب گرفت. وی در سال ۱۲۹۵ خورشیدی به عقد رضاخان میرپنج درآمد.

او زمانی که هنوز رضا شاه افسر بود، با وی ازدواج کرد. رضاخان برای تشکیل خانواده خود در محله سنگلج خانه‌ای اجاره نمود و ظرف مدت ۵ سال صاحب چهار فرزند (دو دختر و دو پسر) شد.این چهار فرزند شمس پهلوی، محمدرضا (محمدرضا شاه پهلویاشرف پهلوی و علیرضا پهلوی نام دارند. تاج‌الملوک پس از به سلطنت رسیدن رضا شاه پهلوی، به علت اینکه مادر ولیعهد محسوب می‌شد از اعتبار و نفوذ ویژه‌ای برخوردار شد که آن را در دوران سلطنت پسرش نیز حفظ کرد. او بعد از رضا شاه دوباره شوهر اختیار کرد که رحیم‌علی خرم همسر وی بود.

 
سکه یادبود روز مادر، با نقش نیمرخ رضا شاه پهلوی و ملکه مادر، سال 1355

 تاج‌الملوک در دوران پادشاهی رضاشاه یک بانوی درباری و ملکه ایران بود و اجازه دخالت در مسائل سیاسی را نداشت و تنها در امور مالی فعالیت می‌کرد. وی در سال ۱۳۱۲ برای دیدار محمدرضا سفرهایی به آلمان، سویس و فرانسه داشت.

به دستور محمدرضا شاه، کاخی در منطقه مازوپشته زوات در جنوب غرب شهر چالوس برای سکونت و استراحت وی تحت مدیریت اسدالله علم ساخته شد. مادر محمدرضا شاه حدود یک ماه در سال به ویژه زمانی که پسرش در کاخ رامسر بسر می برد در این کاخ زندگی می کرد. این کاخ به مشهور است.

تاج‌الملوک همچنین در روستای مردآباد کرج ویلایی ساخت و این روستا را شاهدشت (ماهدشت امروزی) نامید. این ویلا امروزه ساختمان شهرداری ماهدشت است. تاج‌الملوک آیرملو در زمان انقلاب ۱۳۵۷ به ویلای خود در آمریکا هجرت کرد و همراه فرزندش شمس در آن‌جا ساکن شد.

تاج‌الملوک در روز ۱۰ اسفند ۱۳۶۰ در



نظرات شما عزیزان:


درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان