حاج ملا آقاجان
ياشاسين شاهين دژ
چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, :: 9:50 :: نويسنده : علي
 
 

حاج ملا آقاجان

 
آرامگاه شیخ محمود عتیق در قبرستان پائین زنجان

محمود عتیق معروف به حاج‌ملاآقاجان زنجانی در سال ۱۲۵۲ هجری شمسی بدنیا آمد ودرسال ۱۳۳۵ هجری شمسی در گذشت. اوازعلمای بزرگ شهر زنجان بود.

زندگی

او در روستای آق‌کند از توابع زنجان بدنیا آمد.علوم دینی را در مدرسهٔ «سید» زنجان آغاز کرد. نزد علمای بزرگی تلمذ کرد، مثل ایت‌الله شیخ و آخوند ملا قربانعلی زنجانی. در فقه، اصول، فلسفه و عرفان تحصیل کرد و حتی در علوم غریبه نیز ید طولانی یافت. در همان دوره بود که شروع به تهذیب نفس کرد. ارادتش به اهل‌بیت مثال‌زدنی بود.

 
سید حسن ابطحی در کنار حاج‌ملاآقاجان

او در سال ۱۳۳۵هجری شمسی از دنیا رفت مزار وی در قبرستان پائین شهر زنجان می‌باشد. آیت الله سیدحسن ابطحی که بیش از همه شاگردان یاد استادش را زنده نگاه داشت در کتابی به نام پرواز روح به بررسی زندگی وی می‌پردازد.حاج ملا آقا جان در آخرین نامه اش که چند روز قبل از فوتش نوشته بود خطاب به آیه الله سید حسن ابطحی چنین گفته : « تو تنها فردی بودی که مرا تا حدی شناختی » . مزار وی تاکنون چندین بار توسط آیه الله سید حسن ابطحی مرمت و بازسازی شده و اکنون زیارتگاه مشهوری در زنجان است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان