فوضي پاشا
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 7 آذر 1391برچسب:, :: 9:47 :: نويسنده : علي
مصطفی فوضی چخماق
Fevzi cakmak.png
 
محل تولد محله جهانگیر, استانبول
تاریخ تولد ۱۲ ژوئیهٔ ۱۸۷۶(1876-07-12)
محل مرگ استانبول
تاریخ مرگ ۱۰ آوریل ۱۹۵۰ (۷۳ سال)
تابعیت Ottoman flag.svg امپراتوری عثمانی
Flag of Turkey.svg ترکیه
طول خدمت امپراتوری عثمانی : (۱۹۲۰-۱۸۹۶)
ترکیه : (۱۹۴۴-۱۹۲۰)
درجه سپهبد
جنگ‌ها جنگ‌های بالکان

جنگ استقلال ترکیه
کارهای مهم وزیر جنگ امپراطوری عثمانی
تخصص‌های دیگر سیاستمدار


 


مصطفی فوضی چخماق (به ترکی: Mustafa Fevzi Çakmak ) (۱۲ ژوییه ۱۸۷۶ – ۱۰ آوریل ۱۹۵۰) سپهبد، سیاستمدار، وزیر جنگ امپراطوری عثمانی، نخست وزیر ترکیه و همقطار صمیمی مصطفی کمال آتاتورک بود. او و مصطفی کمال آتاتورک سپهسالار ارتش ترکیه بودند.


 

خانواده و مدارس

مصطفی فوضی در ۲۴ ژانویه ۱۸۷۶ در محله جهانگیر استانبول به دنیا آمد. مادر وی هسنا خانیم (Hesna Hanım)، پدر و علی سیری بود. در سال ۱۸۷۹ پدرش علی بیگ سیری در دریای سیاه به هنگ توپخانه (Karadeniz Topçu علایی) در روملو کاواقی Rumeli Kavağı شد. بنابراین نام Fevzi در ارتش تبدیل به فوضی کاواقلی پاشا شد.

او در میان سال‌های ۱۸۸۲ و ۱۸۸۴ در مکتب صادق خواجه تحصیل نمود و با مطالعه در «تدریسیه خیریه» ادامه داد. وی در مدسه نظامی سلانیک بین ۱۸۸۶ و ۱۸۸۷ تعلیم دید. مصطفی فوضی آموخته عربی و فارسی از پدربزرگ خود حاجی بکیر افندی یکی از روشنفکران برجسته در آن زمان بود. مصطفی فوضی به ادامه تحصیل در دبیرستان نظامی کوللی (Kuleli Askerî İdadisi) بین سال‌های ۱۸۹۰ و ۱۸۹۳ پرداخت و پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان نظامی وارد مکتب حربیه شد و به پیاده‌نظام امپراتوری عثمانی با درجه ستوان دوم پیوست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان